Teneryfa 2022
Mobilność edukacyjna nauczycieli na Teneryfie
Nauczyciele Zespołu Szkół nr 7 w Tychach wzięli
udział w
kolejnym stażu w ramach projektu Erasmus+
Kształcenie i szkolenie
zawodowe. Mobilność edukacyjna.
Projekt odbył się lutym
2022 roku i został zrealizowany w
dwóch grupach. Uczestniczyły w nim panie: Ewa Donigiewicz,
Marzena Grylewicz, Izabela Kowalczyk, Mariola Rakowska, Bogna Zapart
oraz Renata Ferdek-Barucha, Agnieszka Kruber-Korda, Klaudia Kuć, Dorota
Pardon, Urszula Więzik.
Tym razem szkolenie odbyło się w
hotelu Globales Tamaimo Tropical na
Teneryfie.
W ramach realizacji projektu uczestniczyliśmy w pracach na terenie
hotelu, obserwowaliśmy organizację aktywności zawodowej w kuchni, w
restauracji i w recepcji oraz podczas animacji czasu wolnego dla
wczasowiczów.
To był bardzo dobrze spędzony czas. Udało się nam zdobyć wiele
doświadczeń i praktycznych umiejętności związanych z organizacją
systemu pracy w hotelu na różnych stanowiskach. Istotnym
zdobytym przez nas doświadczeniem jest umiejętność
współpracy w zespole, podejmowanie strategicznych i
odpowiedzialnych decyzji. To bardzo potrzebna wiedza, właściwa
organizacja działań przekłada się na sukces w pracy.
Oprócz działań zawodowych podczas realizacji stażu udało nam
się zwiedzić ciekawe miejsca, poznać interesujących ludzi, odkryć
ciekawą kulturę rejonu. Doskonaliliśmy język angielski i
hiszpański.Udział w szkoleniu jest dla nas bogatym doświadczeniem
osobistym i zawodowym. Podczas realizacji stażu spotkaliśmy się z dużą
życzliwością pracowników hotelu, wszyscy chętnie dzielili
się swoimi doświadczeniami, była bardzo przyjazna atmosfera.
Cieszyliśmy się sympatią i wsparciem instruktorów podczas
odbywania stażu zawodowego.
Nabyte umiejętności na pewno wdrożymy do
realizacji w kontakcie z młodzieżą podczas zajęć lekcyjnych.
Wrażenia i refleksje uczestników szkolenia:
MARIOLA RAKOWSKA: Pogłębiłam wiedzę na temat zastosowania różnych rozwiązań ekologicznych w systemie pracy hotelu i gastronomii. Zdobyłam wiedzę na temat wdrażania systemów bezpieczeństwa w obiekcie hotelowym. Udoskonaliłam język angielski zawodowy. Udoskonaliłam praktyczne umiejętności związane z moją pracą, doświadczyłam jak ważne są działania organizacyjne zarówno w sferze bezpieczeństwa jaki i relaksu i aktywnego wypoczynku wśród osób dorosłych i dzieci, rozwinęłam swoje kompetencje społeczne, udoskonaliłam język angielski. Miałam okazję pracować z młodymi ludźmi, którzy dzięki programowi Erasmus stali się obywatelami Europy otwartymi na kulturę innych krajów.
DOROTA PARDON: Największą wartość stażu branżowego, który odbyłam na Teneryfie, stanowi dla mnie zdobycie wiedzy na temat kultury wysp kanaryjskich – w tym kanaryjskiej kuchni. Pozyskane receptury na pewno wykorzystam w pracy z uczniami, przygotowującymi się do wyjazdu na praktyki realizowane w ramach programu Erasmus+.
KLAUDIA KUĆ Staż, który odbyłam na Teneryfie był dla mnie bardzo cennym doświadczeniem. W restauracji masz stały kontakt z różnymi klientami. Musisz być uważnym obserwatorem, lubić ludzi i umieć szybko reagować w sytuacjach kryzysowych. Hiszpanie to ludzie niezwykle radośni, otwarci i pozytywnie do nastawieni. Uważam, że takie podejście należy stosować w pracy z naszą młodzieżą i tego należy także uczyć naszych przyszłych hotelarzy i gastronomów.
AGNIESZKA KRUBER-KORDA: Staż, który odbyłam na recepcji, pozwolił mi na rozwinięcie umiejętności komunikacyjnych w języku angielskim oraz poznanie pracy na tym stanowisku. Dzięki temu zrozumiałam, jak ważne w tej pracy są wartości takie jak otwartość, uśmiech, pozytywne nastawienie i chęć pomocy. Recepcjonista stanowi wizytówkę hotelu. Zdobyte umiejętności wykorzystam podczas pracy z uczniami.
EWA DONIGIEWICZ: Podczas stażu, który odbyłam w hotelu na Teneryfie, poznałam praktyczną stronę zawodu hotelarza, gastronoma i pracy w sali restauracyjnej. Pomoże mi to w przygotowaniu moich uczniów do pracy w zagranicznym środowisku pracy. Wróciłam pełna pomysłów na ciekawe lekcje języka angielskiego w gastronomii, hotelarstwie i cukiernictwie.
MARZENA GRYLEWICZ: Podczas stażu dla nauczycieli zawodowych przedmiotów gastronomicznych, który odbył się w Hotelu Globales Tamaimo Tropical*** na Teneryfie, miałam okazję pracować i jednocześnie obserwować pracę w kuchni głównej oraz snack barze. Pomagałam w przygotowywaniu i dekorowaniu wielu potraw. Jestem pod ogromnym wrażeniem bardzo sprawnej organizacji pracy oraz przyjaznej atmosfery wśród pracowników. Chętnie podzielę się z uczniami i nauczycielami zdobytym doświadczeniem dotyczącym receptur, przygotowywania i ekspozycji potraw, organizacji pracy oraz kultury tego regionu. Cieszy mnie to, że mogłam doskonalić język angielski i poznać popularne zwroty w języku hiszpańskim.
BOGNA ZAPART: W czasie stażu, obserwując i wykonując podstawowe czynności w kuchni oraz w deserowni, pogłębiłam swoją wiedzę na temat kuchni hiszpańskiej. Zaimponowała mi umiejętność pracy w zespole. Prawidłowy, równomierny podział obowiązków wpływał na szybkość wykonywanych czynności. Standardem było przestrzeganie zasad bhp. Dbano o reżim sanitarny, higienę sprzętu, urządzeń, pracowników. Duży nacisk kładziono na ekonomiczne wykorzystanie surowców roślinnych i zwierzęcych. Ekologiczne myślenie było wdrożone w wielu punktach pracy hotelu, np.: automatyczne zarządzanie oświetleniem w pokojach za pomocą karty, zastąpienie sztućców plastikowych drewnianymi, bambusowymi, segregacja surowców wtórnych, poddawanie recyclingowi kubków do napojów zimnych.
IZABELA KOWALCZYK: Podczas odbywania stażu szczególną uwagę zwróciłam na organizację pracy w sali restauracyjnej. Wzajemnie wsparcie, pomoc, życzliwość i zaangażowanie pracowników powodowały, że codziennie starannie przygotowana sala restauracyjna czekała gotowa na przyjęcie wczasowiczów. Miłą obsługę i perfekcjonizm załogi zauważali goście hotelowi, którzy w rozmowach indywidualnych doceniali starania personelu. Bardzo ważnym jest, aby nasi uczniowie, przyszli pracownicy branży hotelarsko-gastronomicznej, wkraczając na rynek pracy byli wyposażeni właśnie w te kompetencje miękkie, które posiadali pracownicy hotelu, z pewnością ułatwiające im wykonywanie pracy zawodowej.
RENATA FERDEK: Recepcja to najważniejsze miejsce w hotelu, każdy gość zaczyna swój pobyt od kontaktu z jej pracownikami. W czasie stażu branżowego miałam przyjemność pracować z recepcjonistami, a dzięki wsparciu i cudownej atmosferze, szybko się wśród nich odnalazłam. Poznałam recepcyjny program komputerowy stworzony specjalnie dla sieci hoteli Globales, pomagałam zespołowi i wdrażałam się do samodzielnej obsługi gości w języku angielskim. Wiem, jak ważne są umiejętności językowe, profesjonalizm oraz życzliwość i uśmiech w kontaktach z gośćmi. Swoje doświadczenia wykorzystam na zajęciach z przedmiotów hotelarskich, a także na lekcjach wychowawczych, ponieważ zamierzam uświadamiać uczniom, jak ważny jest trening umiejętności zawodowych w rzeczywistym środowisku, a takie możliwości dają im staże unijne Erasmus+.
URSZULA WIĘZIK - podczas stażu na Teneryfie miałam okazję pogłębić swoją wiedzę na temat sposobów sporządzania potraw kuchni hiszpańskiej. Zapoznałam się z kartą menu, którą oferuje Hotel Globales Tamaimo Tropical oraz sposobem podawania i ekspedycji potraw, deserów i napojów. Zdobyte umiejętności zawodowe i doświadczenie praktyczne na pewno wykorzystam podczas zajęć lekcyjnych.