Projekt mobilności 
Nowoczesny nauczyciel zawodu wizytówką szkoły przyszłych liderów gastronomii i hotelarstwa

realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – instytucjonalna mobilność kadry edukacyjnej 

Kapitał Ludzki            Unia Europejska

Lista osób zakwalifikowanych do udziału w projekcie »


Regulamin uczestnictwa »

Formularz rekrutacyjny »


Taste of Malta

W październiku w ramach programu mobilności nauczycieli odbyliśmy staż na Malcie. Jedną z korzyści tego wyjazdu była możliwość skosztowania maltańskich potraw. Aby móc wrócić do tamtych smaków przywieźliśmy ze sobą do Tych książkę pana Antona Dougalla. Tutaj znajdziecie kilka przepisów przetłumaczonych specjalnie dla Was przez panią Annę Czardybon. Pychota! A jeśli komuś będzie mało zapraszam na stronę: http://tisjir.com/recipes/ I już można z kuchni nie wychodzić...

Taste of Malta »»»


GARŚĆ IMPRESJII Z MALTAŃSKIEJ SESJI CZYLI JAK NAUCZYCIELE SIĘ UCZYLI 

Od prawie dziesięciu lat uczniowie naszej szkoły sprawdzają swoją wiedzę i umiejętności oraz nabywają doświadczenia zawodowego w najlepszych restauracjach i hotelach Europy. Dzięki projektom unijnym byli już w Norwegii, na Malcie, we Włoszech na Cyprze i Majorce, a wkrótce rozpocznie się rywalizacja o udział w wyjeździe na praktykę zawodową w Portugalii. Uczniowie podróżują, szkolą się, zwiedzają i wracają bogatsi o nowe umiejętności. Przywożą z zagranicy nowe doświadczenia, nowe – poszerzone horyzonty i nową pewność siebie. Taki stan rzeczy w Zespole Szkół numer 7 w Tychach nikogo już nie dziwi. W tym roku jednak role się odmieniły, bo oto na szkolenie zagraniczne wyjechali nauczyciele. 
Staż nauczycielski na Malcie odbył się w październiku i objął dwie grupy nauczycieli po sześć osób każda. Jego celem było zapoznanie nauczycieli języków obcych zawodowych, nauczycieli kształcących w zawodach gastronomiczno-hotelarskich oraz współpracujących z nimi nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących, z najwyższymi standardami świadczenia usług hotelarskich i gastronomicznych.
Malta to malutka wyspa usytuowana między wybrzeżem Północnej Afryki a Sycylią i Włochami. Jej położenie oraz burzliwa historia miały ogromny wpływ na tutejszą kulturę i kuchnię.Właśnie Malta okazała się doskonałą destynacją dla naszego projektu, ponieważ gospodarka wyspy w przeważającym stopniu oparta jest na przemyśle gastronomiczno - hotelarskim. Nauczyciele uczestniczyli tu w szkoleniach, które pozwoliły im zapoznać się ze strukturą i organizacją nowoczesnego przedsiębiorstwa hotelarsko-gastronomicznego. Przez cały tydzień przyglądali się funkcjonowaniu nowoczesnych rozwiązań stosowanych we współczesnych hotelach, oferujących najwyższy standard usług. Po zakończonych szkoleniach mieli okazję do zwiedzenia Malty, poznania jej historii i architektury. Zostali również zaznajomieni ze stosowanymi na wyspie systemami kształcenia. 
Każdy dzień szkolenia rozpoczynał się od "traditional English breakfast", lub – w wersji bardziej swojskiej - po prostu od chleba z szynką i serem. Po czymś dla ciała następowało coś dla ducha – czyli Grono Pedagogiczne wyruszało na spotkania z hotelowymi „bossami”, aby zgłębiać tajniki ich profesji. Każdy hotel miał swoją specyfikę, a świetnie przygotowani pracownicy branży cierpliwie odpowiadali na nasze pytania. W ten sposób następowała twarda konfrontacja wiedzy teoretycznej z brutalnym „realem”, co bez dwóch zdań owocowało poszerzeniem horyzontów i wzbogaceniem naszych kwalifikacji. 
Aby jeszcze pełniej skorzystać ze szkolenia - Panie Anglistki starały się zdobyć jak najwięcej materiałów autentycznych napisanych żywym - funkcjonującym współcześnie w gastronomii i hotelarstwie, językiem angielskim. Fotografowały więc z zacięciem napotykane oznaczenia i tablice informacyjne znajdujące się we wszystkich sekcjach zwiedzanych hoteli (od kantyny dla personelu po SPA dla VIP-ów). Konsekwentnie pozyskiwały ulotki i foldery z biur informacji turystycznej, kolekcjonowały reklamy atrakcji regionu. A wszystko po to, by rozbudowywać swój warsztat dydaktyczny i móc przybliżać uczniom fachowe słownictwo angielskie – takie, które na co dzień funkcjonuje w biznesie hotelarsko – gastronomicznym. Kierowana identycznymi pobudkami, jedyna w naszej grupie Przedstawicielka Pionu BHP – nie odpuściła żadnemu maltańskiemu hotelowemu BHP-owcowi, wypruwając z jednego po drugim wszelkie zawodowe informacje, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień zabezpieczania i obsługi osób niepełnosprawnych. Po „szarpaniu wiedzy” na drugim miejscu w hierarchii zainteresowań „Grona P.” uplasowała się kuchnia maltańska, którą krótko można scharakteryzować jako "good value for money" czyli "dobra jakość za przyzwoitą cenę". Ze względu na położenie i historię wyspy kuchnię maltańską określa się mianem "kuchni śródziemnomorskiej”. Rzeczywiście - jedzenie było nie za drogie i dobre – zatem popołudniami systematycznie odwiedzałyśmy maltańskie bary i restauracje, w których mogłyśmy się delektować najróżniejszymi, świeżo złowionymi rybami i owocami morza absolutnie niedostępnymi w naszym klimacie. 
O bezprecedensowym poświęceniu i przykładnym zaangażowaniu „Grona P.” w wypełnienie tej zaszczytnej, badawczej misji kulinarnej niech świadczy fakt, iż nawet 30-sto stopniowe upały nie przeszkodziły nam w degustowaniu dań. 
Prócz oddawania się dwóm powyżej wymienionym pasjom, cieszyłyśmy się dodatkowymi atrakcjami, jakich dostarczyli nam Gospodarze, chcąc w jak największym stopniu uatrakcyjnić nasz pobyt na szkoleniu. Jedną z nich – i to taką, której z pewnością długo nie zapomnimy – była wycieczka na plażę zwaną "Blue Laguna". Ze względu na wspaniałą roślinność i przejrzysty błękit wody jest ona uznawana za jedną z najpiękniejszych w kraju. Położona jest na sąsiadującej z Maltą wysepce Comino, oddalonej o kilka kilometrów, czyli gdzieś około 20 minut podróży promem. Jednak w mniemaniu naszych Gospodarzy dwudziestominutowy rejs nie był wystarczającą atrakcją. Abyśmy w pełni mogły docenić uroki całej wyspy Malty i jej architekturę od strony morza, wykupili nam rejs trzygodzinny z docelowym postojem na kąpiel w zatoce wysepki Comino. I te właśnie trzy godziny - rozciągnięte w 180 minut i w 10800 sekund spędzonych na solidnie bujającym pokładzie – stanowią o najbardziej niezapomnianych naszych przeżyciach. Albowiem uroki mijanych wysp były powalające. Od piękna architektury kręciło nam się w głowach. Ale docelowa Laguna nie była „Błękitna”, była zielona .…. jak niektóre nasze twarze i taką w naszej pamięci pozostanie. Na szczęście duch „wilka morskiego” – mobilizujący nas wszystkie do przetrwania tego rejsu towarzyszył nam do końca. 
W ramach realizacji programu kulturowego zwiedziłyśmy również stolicę Malty - Valettę. Oprócz bogactwa architektury w naszej pamięci zostanie na pewno wizyta w Katedrze i muzeum Św. Jana, gdzie uwagę turystów przykuwa obraz Caravaggia z 1608 roku znajdujący się w oratorium. Obraz uważany za najlepsze dzieło z okresu pobytu artysty na Malcie zachwyca grą światłocieni – techniki, którą w mistrzowski sposób posługiwał się Caravaggio. 
Pojechałyśmy również promem na wyspę Gozo. Wyspa Gozo postrzegana jest przez niektórych jako ładniejsza, młodsza siostra Malty. Chociaż da się odczuć, że żyje się tam wolniej, wyspa jest bardziej zielona i przyciąga nie mniej znamienitymi atrakcjami (świątynia Ggantija, jaskinia Calipso),wydarzeniami kulturalnymi i możliwościami spędzania wolnego czasu (wymarzone miejsce ze względu na otaczającą przyrodę na nurkowanie, żeglowanie i wspinaczkę skalną). Również dla koneserów podróży kulinarnych jest to wyśmienita propozycja ze względu na regionalną kuchnię. Na Gozo skorzystałyśmy z bardzo popularnej formy zwiedzania wyspy z wysokości dwupoziomowego autobusu z otwartym dachem ( hop in and hop off). Osoba podróżująca takim autobusem otrzymuje słuchawki, wybiera język w którym chce, aby przewodnik oprowadzał ją po wyspie ...i z wysokości pokładu autobusu podziwia wszystko to o czym opowiada nagrany tekst. W trakcie trwania wycieczki są również przewidziane postoje i to turysta sam decyduje jak długo chce pozostać w danym miejscu, gdyż autobusy regularnie przyjeżdżają i odjeżdżają z miejsc postojowych. Wyprawa była bardzo udana, ponieważ w tak krótkim czasie udało nam się zobaczyć tak wiele. 
Wracamy z maltańskiej ekspedycji i nasze myśli biegną już ku naszej szkole i naszym Uczniom. Fakt. Przyzwyczailiśmy się już do tego, że Uczniowie podróżują, szkolą się, zwiedzają i wracają z coraz bardziej rozwiniętymi skrzydłami. Teraz musimy przyzwyczaić się do czegoś następnego. Ku naszemu zdziwieniu czujemy, że i nam – nauczycielom – w naszych skrzydłach kiełkują..... nowe pióra. Czy te pióra pozwolą nam napisać kolejne historie dla naszej szkoły? Czas pokaże!

Barbara Starzyńska i Halina Pokorska

Projekt

Kapitał Ludzki            Unia Europejska

„Nowoczesny nauczyciel zawodu 
wizytówką szkoły przyszłych liderów hotelarstwa i gastronomii”

W dniach 05 – 12.10.14 grupa 6 nauczycieli z Zespołu Szkół nr 7 w Tychach wzięła udział w szkoleniu realizowanym w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – instytucjonalna mobilność kadry edukacyjnej. Celem szkolenia było pogłębienie znajomości języka angielskiego zwłaszcza w zakresie słownictwa zawodowego oraz poznanie nowych trendów branży hotelarsko – gastronomicznej. W szkoleniu wzięli udział zarówno nauczyciele języków obcych ( Pani Ewa Donigiewicz, Pani Agnieszka Kruber – Korda, Pani Anna Czardybon), jak i przedmiotów zawodowych ( Pani Małgorzata Starczewska, Pani Urszula Więzik) oraz przedstawiciel dyrekcji w osobie Pana Wicedyrektora Arkadiusza Gniewka. 
Po „burzliwym” locie udało nam się szczęśliwie wylądować na jednej ze śródziemnomorskich wysp jaką jest Malta. Pierwsze wrażenia…..wyspa, która miała być skąpana w słońcu była skąpana….ale w ulewnym deszczu. Na szczęście pierwszy dzień pobytu okazał się być złudnym wrażeniem. Podczas 4 dni intensywnych spotkań w wysokiej klasy hotelach 4* i 5* oraz placówkach kształcenia zawodowego (Uniwersytet Maltański, Institute of Tourism Studies) poznaliśmy strukturę organizacyjną hoteli, stosowane strategie marketingowe oraz zgłębiliśmy tajniki kuchni maltańskiej. Chyba na wszystkich nauczycielach największe wrażenie wywarł hotel The Westin Dragonara Resort. Hotel ten należy do Międzynarodowej Sieci Hotelowej Starwood Hotels & Resorts – zrzeszającej jedne z najbardziej luksusowych hoteli na świecie (m.in. słynny Sheraton). Hotel ten posiada bardzo rozbudowaną strukturę organizacyjną – od najbardziej popularnych stanowiska takich jak; recepcjoniści, kelnerzy, panie pokojowe do stanowisk rzadko, a właściwie w ogóle nie spotykanych w hotelach klasy ekonomicznej takich jak: concierge, pracownicy działu call centre czy guest relations. Ciekawostką spotkaną w tym hotelu było również niestandardowe wyposażenie pokoi np. podgrzewacz do ręczników oraz umieszczenie na identyfikatorze pracowników oprócz ich imienia i nazwiska również ich hobby. Celem takiego zaprojektowania identyfikatorów pracowników było umożliwienie gościem porozmawiania z obsługą hotelu na tematy będące ich wspólną pasją. Bo przecież hotelarstwo to nie tylko zaspokojenie podstawowych potrzeb gości jakimi są sen i wyżywienie, ale przede wszystkim udzielenie im gościny.  
Oprócz hoteli mieliśmy również okazję poznać maltański system edukacji. Znacznie różni się on od naszego systemu nauczania. Uczniowie decydujący się na kontynuowanie nauki w placówkach kształcenia zawodowego uczą się typowo praktycznych umiejętności nie tylko w salach ćwiczeniowych, ale również w restauracjach będących własnością instytutu. Ponadto każdy uczeń Institute of Tourism Studies obowiązkowo musi odbyć roczny staż za granicą. Podczas szkolenia mieliśmy również okazję dokonać oceny organoleptycznej maltańskiego pieczywa w piekarni Maypole, która od pokoleń zajmuje się produkcją pieczywa oraz wyrobów cukierniczych. A to wszystko dzięki słynnemu cytatowi Pani Ani Czardybon…”How does it taste”.  Malta słynie nie tylko z doskonałej kuchni, ale również ze znakomitych win. Dzięki spotkaniu w winiarni Meridiana mieliśmy okazję poznać proces produkcji tamtejszych win w pięknej scenerii przypominającej toskańską sielankę. 
Podczas szkolenia mieliśmy okazje nie tylko pogłębić swoją wiedzę z zakresu hotelarstwa i gastronomii, ale mogliśmy również poznać kulturę oraz ciekawe miejsca znajdujące się na wyspie. Malta to bogactwo megalitycznej architektury, którą mogliśmy podziwiać w Mdinie, Valettcie i na wyspie Gozo. Nie omieszkaliśmy również zażyć kąpieli morskich i słonecznych w przepięknej Blue Lagoonie na wyspie Comino. Udział w szkoleniu pozwolił nam na pogłębienie naszych umiejętności językowych, wyposażył nas w aktualną wiedzę z zakresu hotelarstwa i gastronomii, a przede wszystkim poszerzył nasze horyzonty myślowei utwierdził nas w przekonaniu, że „podróże kształcą”. Dodatkowym gratisem wcześniej nie zaplanowanym w naszym szkoleniu była kolacja z absolwentami naszej szkoły Irkiem Sterkowiczem oraz Mateuszem Młockiem. Takie spotkania są dowodem na to, iż nasza szkoła to nie tylko mury, ale przede wszystkim wspaniali pedagodzy, którzy potrafili zaszczepić w uczniach pasję do swojego zawodu oraz wyposażyli ich w umiejętności, które pozwoliły im stać się obywatelami współczesnej Europy.  

Małgorzata Starczewska     


Projekt

Kapitał Ludzki           Unia Europejska